Często motocykl nie odpala z powodów paliwowych
Standardowy apel o sprawdzenie, czy w baku jest benzyna, dla wielu motocyklistów może zabrzmieć jak naigrywanie się z mniej ogarniętych posiadaczy jednośladów. Tymczasem w wielu przypadkach zawodzi ten właśnie element, czy to ze względu na zbyt małą ilość (nawet jeśli coś słyszymy), czy zbyt długie leżenie w baku. Wówczas wystarczy dolanie paliwa lub jego wymiana i jest to pierwsza rzecz, na którą powinniśmy zwrócić uwagę przed dalszą inspekcją. Motocykl nie odpala przez to szczególnie często po zimie!
Z ilością i jakością paliwa wszystko w porządku? Sprawdź jakie są najczęstsze przyczyny problemów z odpalaniem motocykla związanych z układem paliwowym:
- kranik w pozycji OFF lub nie otwierający się
- zatkany przewód paliwowy lub filtr
- świece zalane przez wyciek paliwa w okolicy gaźnika
- zapchany lub zaolejony filtr powietrza
W każdym z tych przypadków jesteśmy w stanie poradzić sobie bez wizyty u mechanika, ale nie obejdzie się bez inwestycji czasowej. O natychmiastowym ruszeniu w drogę należy zapomnieć, dlatego po dłuższym nieużywaniu motocykla warto pomyśleć o sprawdzeniu wszelkich aspektów związanych z paliwem.
Gdy motocykl nie odpala, może być to wina elektryki lub zapłonu
Elektryka to jeden z powodów, dla których wymyślono pokrowce na motocykl. Ze względu na wodoodporną konstrukcję chronią one wrażliwe na deszcz czy wilgoć elementy pojazdu. Usterki mogą jednak pojawić się w trakcie eksploatacji, ale dać znać dopiero wówczas, gdy motocykl próbowali będziemy odpalić.
Podobnie jak w przypadku baku, i tutaj warto rozpocząć od podstaw. Fundamentem jest sprawdzenie akumulatora, dlatego w sakwach motocyklowych i innych przybornikach często trzymane są multimetry. Jego brak napięcia, być może wystarczy po prostu jego naładowanie. A jeżeli mamy paliwo w baku, akumulator wydaje się sprawny i podłączone są do niego stabilnie klemy, warto kontynuować diagnostykę.
Co mogło się zepsuć z elektryką i zapłonem, kiedy motocykl nie odpala? Do powszechnych problemów należy:
- wyłączony przełącznik silnika
- drobne usterki w stacyjne związane ze stykami lub guzikiem rozrusznika
- przepalenie bezpieczników
- brak iskrzenia świecy
- niedokręcone świece
- źle podłączony lub zepsuty zespół sprzęgający
- zdegenerowane lub pęknięte przewody
Duża część tych problemów wymagała będzie poważniejszych działań, a w przypadku stwierdzenia awarii bendiksa raczej nie obędzie się bez interwencji mechanika. Co więcej, w przypadku braku wiedzy i praktycznych umiejętności obchodzenia się z elektryką, nie powinniśmy wypróbowywać ryzykownych pomysłów diagnostycznych wyczytanych w internecie.
W wielu przypadkach części motocykla trzeba wyregulować
Działanie poszczególnych części zależy od pogody. Jeśli motocykl nie odpala, może temperatura znacząco różni się od tej, w której synchronizowane były poszczególne podzespoły? Odpowiedzi na pytanie czemu nie jesteśmy w stanie włączyć jednośladu może być mnóstwo. Oprócz wymienionych już działań warto podejmować także inne.
Powinniśmy między innymi:
- sprawdzić i ewentualnie wymienić olej
- zsynchronizować gaźniki
- podregulować obroty pokrętłem
- dostosować odpowietrzacze baku
- ustawić luzy zaworowe
- sprawdzić stopień sprężania
- skontrolować uszczelki głowicy
Podobnie jak wiele innych działań związanych z motocyklem, który nie chce odpalić, warto przeprowadzać w garażu i na spokojnie. Rzadko zdarza się, aby nie wysyłająca wcześniej niepokojących sygnałów maszyna z minuty na minutę przestała całkowicie chodzić. Jeżeli dopiero opuszczamy dom i mocno się spieszymy, powinniśmy postawić na alternatywny środek transportu. W trasie pozostaje nam metodyczne ostukiwanie i rozkręcanie kolejnych części, aby wykluczać coraz to kolejne scenariusze i dojść w końcu do sensownej odpowiedzi.
Pingback: Jak wyczyścić bak z rdzy? - Sklep motocyklowy - Biker Market